Förbättra arbetsmiljön på kontoret

För att trivas med sitt arbete krävs att man befinner sig i en bra arbetsmiljö. När det gäller arbetsmiljön på ett kontor kan saker som temperatur och ljudnivå spela in.

3685085-international-business-people-in-a-line-working-at-computers

I Dagens Industri kan man läsa om varför kvinnor ofta fryser på kontoret. Ny forskning visar nämligen att många kvinnor fryser på sin arbetsplats och att kvinnor oftast föredrar en varmare miljö än vad männen gör. Detta beror mycket på att kvinnor har en lägre ämnesomsättning än vad män har och därför fryser de lättare. Problemet är bara att inomhustemperaturen på kontoret är baserad på vad som är bekvämt för medelmannen. Man har nämligen utgått från den manliga ämnesomsättningen när man tagit fram den globala standarden. I snitt nöjer sig männen med en temperatur på 22 grader inomhus medan kvinnor vill ha 25 grader.

Förbättra arbetsmiljön

Vill man förbättra arbetsmiljön på kontoret kan det alltså vara en bra idé att mötas halvvägs vad gäller temperaturen och kanske vrida upp den till 23,5 grader. Temperaturen på kontoret är alltså en faktor som kan påverka arbetsmiljön men det finns många fler. Exempelvis har många undersökningar visat att öppna kontorslandskap är väldigt dåliga för arbetsmiljön. Dels sprids virus lättare och fler personer som sitter i sådana här kontorslandskap har sjukdagar. Men det handlar även om att vi i dessa öppna landskap blir avbrutna hela tiden, vilket påverkar arbetsron och produktiviteten. Läs mer.

Viktigt med rum

För att få bukt på problemen som uppstår med öppna kontorslandskap, har en rad olika företag kommit på olika lösningar. Ett exempel på en lösning är att ha olika ”gömställen” i kontorslandskapet. Det kan handla om ett konferens- eller mötesrum där man kan samlas för att ha diskussioner som inte stör alla andra. Det är då viktigt att man har rejält med plats och ett bra konferensbord från Offix så att många får plats i rummet samtidigt. Det kan även handla om mindre kuber eller rum där bara en person kan sätta sig om hen behöver jobba med något som kräver tystnad och mycket koncentration, skriver Jnytt.