Håll kontakten med kunderna med smarta nyhetsbrev

Kommunikation är A och O i alla typer av förhållanden: privat, professionellt, mellan vänner, kollegor och kunder. Inom marknadsföring har det alltid varit viktigt att använda rätt språk för rätt målgrupp och idag är det enklare att uppnå än någonsin. Med hjälp av sociala medier, hemsidor och marknadsundersökningar kan varje kund nås på ett unikt och trevligt sätt, utan att att det behöver kosta skjortan.

Till de nyare och mer uppskattade metoderna hör olika sorters nyhetsbrev. De kan skräddarsys för varje målgrupp och instans, och är ett mycket kostnadseffektivt sätt att nå ut till så många som möjligt. Det är aldrig för sent att börja så kom igång med att skicka nyhetsbrev genom att anlita tjänster som hjälper dig med alla aspekter. Några exempel på vad du kan få ut av att nyttja experter på nyhetsbrev är:

  • Design – gör nyhetsbreven attraktiva med en snygg layout
  • Enkla utskickssystem – låter dig enkelt skicka ut nyhetsmailet snabbt och efter behov
  • Segmentering – skicka olika innehåll till olika målgrupper
  • Utvärderingar – se till att ditt nyhetsbrev är så optimerat som möjligt

Bra att tänka på

En av fördelarna med nyhetsbrev är att du kan fråga kunden om denne vill prenumerera på det eller inte. Ett bra tillfälle att göra det på är vid det första inköpet, eller vid events där företaget till exempel erbjuder en bonus för den som signar upp för att få regelbundna nyhetsbrev. Detta tillvägagångssätt gör att kunden själv får valmöjligheten, och därmed inte kommer uppfatta nyhetsbreven som störande på något vis, till skillnad från telefonuppringningar eller ständiga utskick i brevlådan.

Även språket är viktigt. På senare år har det blivit vanligare att använda lokala dialekter i reklamfilm och på radio och även den oinvigde kan lätt se att språket i reklam för unga vuxna är helt annorlunda än för seniorer. Humor är också mycket uppskattat, så länge det görs på ett kul och lite ironiskt sätt. Ett nyhetsbrev kan således anpassas efter mottagaren, och texten därmed uppfattas som intressant och inbjudande för alla åldrar, kulturer och inriktningar.

Peppra med erbjudanden och information

En av nackdelarna med reklam på nätet är att mottagaren ofta har lägre koncentrationsförmåga när denne läser något online. Tålamodet har sänkts radikalt genom åren och kan i vissa fall vara så lågt som 0.5 sekunder på grund av så kallad reklamtrötthet. Av den anledningen är det bra att hålla nyhetsbrevet så direkt och varierat som möjligt. Ett riktigt bra erbjudande i rubriken kan snabbt fånga mottagarens intresse, och poängsystem där varje mejl ger en viss poäng kan fungera som morötter för att hålla nyfikenheten vid liv. Andra bonusar kan vara ett rabatterat pris om en viss kod som anges i nyhetsbrevet utnyttjas, eller att läsaren får delta i olika tävlingar. Att ha ett interaktivt förhållande med läsarna är alltid bra och genom att komplettera det med fysiska events då och då blir nyhetsbrevet en källa till mer än bara specialpriser och informativ text. Satsa därför på att göra ditt nyhetsbrev riktigt bra och användarvänligt, med ett passande språk och lockande erbjudanden.